Marketing automation - na czym polega automatyzacja marketingu?

Zastanawialiście się kiedyś, co decyduje o sukcesie wielu firm i dlaczego niektóre z nich potrafią tak sprawnie i skutecznie zarządzać swoimi kampaniami marketingowymi? Tajemnicą ich sukcesu może być właśnie marketing automation. Ale czym dokładnie jest automatyzacja marketingu i dlaczego warto się nią zainteresować? Więcej o tym przeczytacie poniżej.

marketing automation

Spis treści

Marketing automation - co to jest?

Marketing automation to zbiór narzędzi i strategii, które umożliwiają firmom automatyzację różnych procesów marketingowych. Dzięki automatyzacji marketingu możliwe jest skuteczne zarządzanie kampaniami reklamowymi, kontaktami z klientami oraz analizowanie danych. 

W skrócie, marketing automation to wykorzystanie technologii do usprawnienia działań marketingowych. Firmy wykorzystując określone narzędzia są w stanie bardziej efektywnie angażować klientów na różnych etapach ich podróży zakupowej.

Przeczytaj również: Czym jest insight konsumencki?

Jak działa automation marketing?

Automatyzacja marketingu opiera się na wykorzystaniu różnego rodzaju technologii oraz oprogramowania, które umożliwiają śledzenie zachowań użytkowników w sieci oraz reagowanie na nie w sposób zautomatyzowany. Przykładowo, gdy konsument odwiedza stronę internetową firmy i zostawia adres e-mail, system może automatycznie wysłać do niego spersonalizowaną wiadomość powitalną lub zaplanować serię e-maili informacyjnych o oferowanych produktach lub usługach.

Jednym z przykładów narzędzia marketing automation do prowadzenia kampani e-mail marketingowych jest GetResponse.

Marketing automation wykorzystuje różnorodne kanały komunikacji wśród których wyróżniamy: 

  • E-mail,
  • SMS,
  • Web push i mobile push,
  • Strony internetowe,
  • Aplikacje mobilne,
  • Media społecznościowe (np. Facebook, Instagram),
  • Komunikatory (m.in. Messenger, WhatsApp).

Marketing automation - kiedy stosowany jest najczęściej? 

Zaprezentowane poniżej przykłady stanowią jedynie wycinek możliwości, jakie oferuje marketing automation. Ta elastyczna forma marketingu może być wykorzystywana praktycznie w każdej branży, dostosowując się do różnorodnych potrzeb i celów biznesowych. Można powiedzieć, że narzędzia automation marketing

są przyszłością marketingu, o czym świadczy coraz większa liczba inwestycji w ich obrębie. 

W jakich sytuacjach wykorzystuje się je obecnie najczęściej: 

  • odzyskiwanie porzuconych koszyków w sklepach internetowych,
  • analiza danych dla lepszego zrozumienia potrzeb i zachowań klientów,
  • lead nurturing: edukacja potencjalnych klientów, prowadząca do zakupu,
  • segmentacja bazy klientów,
  • wysyłanie powiadomień do różnych segmentów odbiorców (na desktopach, urządzeniach mobilnych i w aplikacjach),
  • rekomendowanie produktów i usług na podstawie zachowań użytkowników,
  • tworzenie spersonalizowanych ofert i promocji, 
  • spójna, zintegrowana i zautomatyzowana komunikacja w trakcie całej podróży klienta (customer journey).

Jak zacząć korzystać z marketing automation?

Zdefiniuj cele i strategię

Przed rozpoczęciem korzystania z marketing automation, warto określić cele, jakie chcesz osiągnąć oraz strategię, którą chcesz za pomocą dostępnych w jego obrębie narzędzi realizować. Postaraj się odpowiedzieć na kilka podstawowych pytań np. czy chcesz zwiększyć sprzedaż, budować więź z klientami, a może pozyskiwać nowych odbiorców? Jasno zdefiniowane cele, to tak naprawdę klucz do sukcesu prowadzonych przez Ciebie działań. 

Wybierz odpowiednie oprogramowanie

Na rynku dostępne są różne platformy do automatyzacji marketingu. Wybierz tę z nich, która najlepiej odpowiada potrzebom Twojej firmy.

Zbieraj i analizuj dane

Jednym z ważniejszych elementów efektywnej automatyzacji marketingu jest zbieranie i analizowanie danych na temat zachowań użytkowników. Im więcej informacji na temat swoich odbiorców posiadasz, tym lepiej możesz dostosować do nich swoje działania. 

Testuj i optymalizuj

Nie bój się eksperymentować z różnymi strategiami. Testuj różne warianty kampanii i monitoruj ich skuteczność. Na podstawie uzyskanych danych (w razie potrzeby) wprowadzaj mniejsze bądź większe zmiany, które pomogą Ci uzyskiwać jeszcze lepsze wyniki. 

Przeczytaj również: Jak rozpocząć sprzedaż przez internet?

Marketing automation - dlaczego warto? 

Automatyzacja marketingu pozwala na wykonywanie wielu rutynowych zadań zdecydowanie szybciej i sprawniej. Dzięki zbieraniu danych o zachowaniach klientów, firmy mogą tworzyć bardziej spersonalizowane kampanie marketingowe, które lepiej trafiają do ich grupy docelowej. 

Marketing automation umożliwia także wysyłanie odpowiednich wiadomości w określonym czasie, co może przekładać się na wzrost konwersji i sprzedaży. Dzięki dostępowi do szczegółowych danych na temat zachowań użytkowników, marki mogą dokładniej analizować skuteczność kampanii i dostosowywać strategie marketingowe do zmieniających się potrzeb klientów. Jak widać powodów do wdrożenia marketing automation jest wiele, warto więc zainwestować czas i środki w implementację właśnie tego rozwiązania. 

4.8/5 - (31 votes)

Czym jest newsletter i jak go stworzyć?

Czym jest newsletter i jak go stworzyć?

Sprawdź, czym jest newsletter i jak go stworzyć. Wszystko wyjaśniamy w naszym artykule!

Czytaj więcej

Co to jest cross-selling i up-selling?

Co to jest cross-selling i up-selling?

Masz firmę? Sprawdź jak polepszyć wyniki sprzedaży wykorzystując strategie cross-selling i up-selling

Czytaj więcej

Sztuczna inteligencja (AI) w biznesie - jakie są jej zastosowania?

Sztuczna inteligencja (AI) w biznesie - jakie są jej zastosowania?

Sprawdź jak działa sztuczna inteligencja i jak można zastosować AI w biznesie!

Czytaj więcej