10 sposobów na budowanie relacji z klientem

Budowanie trwałych relacji z klientami jest jednym z ważniejszych elementów, które składają się na sukces większości firm. Klienci, którzy czują się zrozumieni i docenieni przez markę, są wobec niej nie tylko lojalni, ale także dużo bardziej skłonni do rekomendowania jej usług czy produktów innym konsumentom. Warto zatem zainwestować czas i wysiłek w budowanie pozytywnych relacji z klientami.

budowanie relacji z klientem

Spis treści

Istota budowania relacji z klientem

Trwała relacja z klientem to nie tylko chwilowe zadowolenie, ale przede wszystkim budowanie fundamentów dla długotrwałej współpracy. Jest to proces wymagający zrozumienia, empatii, a także konsekwentnego działania. Poniżej przedstawiamy 10 sposobów na budowanie trwałych relacji z klientami. 

1. Zrozumienie potrzeb klienta

Pierwszym krokiem w budowaniu udanej relacji z klientem jest zrozumienie jego potrzeb. Zapytaj swoich klientów, czego potrzebują, jakie są ich cele i wyzwania. Im lepiej zrozumiesz czego twoi odbiorcy oczekują od Ciebie, tym łatwiej będzie Ci to im dostarczyć. Pomocne w tym przypadku może okazać się posiadanie dobrego systemu CRM, który poza planowaniem i zarządzaniem zadaniami Twoich pracowników, może stać się cennym narzędziem do zarządzania relacjami z klientem.

2. Budowanie zaufania

Zaufanie jest fundamentem każdej udanej relacji, także tej biznesowej. Zawsze działaj  uczciwie, reaguj na wątpliwości klientów, a kiedy popełnisz błąd przyznaj się do niego i postaraj się, jak najszybciej go naprawić.

3. Różnorodne środki komunikacji

Budowanie relacji z klientami to nie tylko wysyłanie e-maili czy newsletterów, ale również korzystanie z różnego rodzaju mediów społecznościowych. Warto nawiązywać kontakty z klientami poprzez LinkedIn, komunikować się za pośrednictwem Messengera lub Instagrama. To nie tylko bardziej efektywne, ale także szybsze i wygodniejsze niż np. mailingi.

4. Zrozumiały i klarowny język

Unikaj stosowania żargonu, skomplikowanego języka oraz technicznych terminów. Postaw na klarowne, zrozumiałe słownictwo. Skoncentruj się również na języku korzyści i tym co może zyskać odbiorca korzystając z Twoich produktów lub usług. 

5. Komunikacja dwukierunkowa

Zwracaj uwagę na komunikaty zwrotne od klientów. Nie skupiaj się tylko na komunikacji od siebie, lecz bądź otwarty na reakcje i opinie konsumentów. Wszelkie sugestie i uwagi (nawet te krytyczne), traktuj jako wskazówki, które mogą pomóc Ci udoskonalić Twój produkt czy usługę. Wyrażając uznanie wobec informacji zwrotnych od klientów, pokażesz im, że ich zdanie jest dla Ciebie ważne.

6. Spersonalizowane komunikaty

Klienci cenią sobie również, kiedy są traktowani indywidualnie. Stosuj zatem personalizację w komunikacji, używaj imienia klienta oraz postaraj się jak najlepiej dostosować ofertę do jego potrzeb. Daj mu do zrozumienia, że interesujesz się nim i znasz jego historię kontaktu z marką. 

7. Nagradzanie lojalności

Doceniaj klientów, którzy pozostają z tobą przez dłuższy czas. Oferuj im specjalne rabaty, bonusy lub dostęp do ekskluzywnych ofert. To sprawi, że będą czuli się ważni, a co za tym idzie dużo bardziej lojalni w stosunku do Twojej marki.

8. Dostosowanie do klienta

Bądź elastyczny we wszystkich aspektach współpracy z klientem, niezależnie od tego,  czy chodzi o przygotowywanie oferty, ustalanie terminów czy prowadzenie komunikacji. Dopasowanie do klienta jest kluczem do sukcesu, ponieważ to on i jego potrzeby są priorytetem każdej marki. Proponuj narzędzia, usługi i produkty, dopasowane do konkretnego odbiorcy. Zrozum wymagania każdego z nich i nie narzucaj jednego standardowego rozwiązania dla wszystkich.

9. Regularna komunikacja i oferowanie pomocy także po dokonaniu zakupów

Nie zaniedbuj komunikacji z klientem po dokonaniu sprzedaży. Informuj go regularnie o nowościach, promocjach i aktualizacjach produktów lub usług. To z pewnością utrzyma jego zainteresowanie i zaangażowanie przez dłuższy czas. Poza tym, zadbaj o dobrze zorganizowaną obsługę posprzedażową. Opowiadaj na zapytania klientów, staraj się doradzać im np. w kwestii dokupienia komplementarnych produktów. Możesz wysyłać również krótką ankietę, bądź zapytanie z prośbą o ocenę procesu sprzedaży. Przydatnym narzędziem w tym przypadku może okazać się GetResponse, który pozwala np. na generowanie dynamicznych formularzy kontaktowych. 

10.Działania odpowiedzialne społecznie 

Wspieraj działania społeczne i ekologiczne, które są zgodne z wartościami twojej firmy. Klienci coraz częściej wybierają firmy, które dbają nie tylko o środowisko naturalne, ale są zaangażowane także w rozwiązywanie ważnych problemów społecznych. Możesz dzięki takiej działalności, nie tylko przyciągnąć do swojej firmy nowych klientów, ale zyskać jeszcze większe wsparcie obecnych.

Budowanie relacji z klientem - drogą do sukcesu?

Budowanie relacji z klientami to podstawa jeśli chcesz osiągnąć sprzedażowy sukces. Jak widać, proces ten wymaga ciągłej uwagi, zaangażowania, ale przede wszystkim chęci. Warto jednak w niego zainwestować gdyż to klienci są najważniejszym zasobem każdej firmy. A jedno jest pewne, klient zadowolony i zaopiekowany to klient lojalny.

Sprawdż również nasze usługi z zakresu administracjifinansówmarketingu lub IT, które mogą wspomóc Cię w dbaniu o dobre relacje z klientami. 

4.4/5 - (28 votes)