Jak założyć własną działalność? Sprawdź podstawowe kroki!

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej to marzenie wielu osób. Jest to szansa nie tylko na samodzielność zawodową, ale także na realizację własnych pomysłów i pasji. Jednak droga do założenia własnej firmy może być pełna wyzwań i niewiadomych, dlatego też tak ważna jest aktualna wiedza na ten temat. W tym artykule omówimy jak krok po kroku założyć własną działalność gospodarczą oraz na jakie dokumenty i wnioski zwrócić szczególną uwagę decydując się na rejestrację swojej firmy. 

Jak założyć własną działalność

Spis treści

Jak otworzyć własną działalność - krok po kroku

1. Pierwsze formalności - rejestracja firmy w CEIDG

Kiedy wiesz już dokładnie, czym ma zajmować się Twoja firma, to nie pozostaje nic innego, jak złożenie wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Możesz uczynić to drogą tradycyjną - składając wniosek w urzędzie gminy lub wypełnić ten sam dokument przez Internet. We wniosku zostaniesz poproszony o podanie danych takich jak np.: adres firmy, NIP, PESEL oraz data rozpoczęcia działalności. 

Przy okazji uzupełniania wspomnianego wniosku warto zapoznać się z Polską Klasyfikacją Działalności, dzięki której będziesz mógł dokładnie określić jakie kody przypisać do prowadzonej przez Ciebie działalności (to ważne, choć możliwe do zmiany później). Pamiętaj, że w ramach swojej firmy, możesz wybrać kilkanaście rodzajów działalności, jednak zwróć uwagę na to, aby we wniosku wskazać jeden główny obszar, który będzie podstawą twojego biznesu. W razie jakichkolwiek wątpliwości, warto skontaktować się z ekspertami i skorzystać z pomocy np. Legal Geek.

2. Wybór formy opodatkowania 

Wybór właściwej formy opodatkowania jest jedną z kluczowych decyzji przy zakładaniu własnej działalności. Rodzaj wybranego podatku może znacząco wpłynąć na funkcjonowanie i finanse Twojej firmy. Jako początkujący przedsiębiorca masz do wyboru następujące opcje: 

  • opodatkowanie na zasadach ogólnych z zastosowaniem skali podatkowej, która wynosi 12% lub 32%. Ta forma opodatkowania jest przyznawana automatycznie i nie wymaga oddzielnego zgłoszenia do Urzędu Skarbowego.
  • opodatkowanie według jednolitej stawki podatku liniowego, która wynosi 19%. Jedną z głównych zalet tej opcji jest jej stabilność - nawet w przypadku przekroczenia określonej granicy dochodu - gdyż podatek zawsze będzie wynosił 19%. Aby wybrać tę formę, należy powiadomić właściwy Urząd Skarbowy. 
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - w tym przypadku przedsiębiorca opłaca stałą, określoną stawkę podatku od przychodów, niezależnie od tego, ile wynoszą jego rzeczywiste koszty działalności. Wartość stawki ryczałtu może różnić się w zależności od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej oraz przychodów osiąganych przez przedsiębiorcę. Warto jednak pamiętać, że nie wszyscy przedsiębiorcy mogą skorzystać z tego rodzaju opodatkowania, a ponadto nie ma możliwości odliczania kosztów uzyskania przychodów w tej formie. 

3. Zgłoszenie do ZUS

Proces wypełniania formularza CEIDG-1 wymaga również dostarczenia odpowiednich dokumentów do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Obecnie zostało to uproszczone i takie zgłoszenie jest wysyłane do ZUS-u automatycznie. Jeśli nie jesteś zatrudniony na etacie lub nie jesteś emerytem, a zakładana działalność gospodarcza jest twoim jedynym źródłem utrzymania, to musisz zgłosić się do ZUS jako ubezpieczony. W tym celu konieczne jest wypełnienie i dostarczenie do ZUS jednego z dwóch formularzy:

  • dokument ZUA (ubezpieczenie społeczne i zdrowotne) - obejmuje wszystkie składki, również w przypadku małego ZUS-u,
  • dokument ZZA (tylko ubezpieczenie zdrowotne) - służy do rejestracji składki zdrowotnej, stosuje się go w przypadku korzystania z ulgi na start lub gdy osoba jest zatrudniona jednocześnie na umowie o pracę z wynagrodzeniem przekraczającym minimalne wynagrodzenie.

Wymienione powyżej dokumenty można załączyć również w trakcie wypełniania wniosku CEIDG. Jeśli jednak nie zrobisz tego od razu, to masz 7 dni od daty rozpoczęcia działalności gospodarczej na dostarczenie ich do ZUS-u.

Własna działalność zarejestrowana i co dalej?

Najważniejsze dokumenty złożone, a to oznacza, że Twoja firma może zacząć działać w pełni. Zanim jednak wpadniesz w wir pracy, nie zapomnij o kilku ważnych kwestiach jak np. księgowość czy konto bankowe.

Prowadzenie księgowości 

Przedsiębiorcy muszą liczyć się z różnego rodzaju dodatkowymi obowiązkami, z którymi wiąże się posiadanie własnego biznesu. Jednym z nich jest skrupulatne prowadzenie księgowości, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Jeśli jednak nie podjąłeś jeszcze decyzji w tej sprawie, nie ma powodów do niepokoju. Na początek możesz wybrać opcję samodzielnego rozliczania się, a później - w miarę potrzeb - zaktualizować informacje o ewentualnym biurze rachunkowym lub usługach księgowości online.

Przeczytaj również: Jak prowadzić księgowość w jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG)?

Konto firmowe

Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do posiadania osobnego rachunku bankowego wyłącznie do celów związanych z prowadzeniem swojej działalności gospodarczej. Jednakże warto zaznaczyć, że większość banków na podstawie swoich regulaminów, nie akceptuje łączenia obu rodzajów rachunków. W związku z tym, aby uniknąć potencjalnych problemów, warto mieć osobny rachunek bankowy. Taką ofertą dysponuje np. Alior Bank w którym możesz założyć konto firmowe tak naprawdę bez wychodzenia z domu.

Sprawdź także: Programy do fakturowania - jaki wybrać program do wystawiania faktur?

Pieczątka

Posiadanie firmowej pieczątki nie jest wymagane, a decyzja o chęci jej zakupu zależy tylko od samego przedsiębiorcy. Może okazać się jednak przydatna, szczególnie w sytuacji wystawiania faktur bądź podpisywania umów. Na firmowej pieczątce powinny znaleźć się następujące dane: pełna nazwa firmy, adres, numer REGON oraz numer NIP.

Przydatne programy i narzędzia dla początkującego przedsiębiorcy 

W prowadzeniu własnego biznesu, a szczególnie w jego początkowej fazie, przydatne mogą okazać się różnego rodzaju narzędzia i programy, które pozwolą usprawnić twoją pracę. Ciekawymi rozwiązaniami mogą okazać się np. 

  • programy do fakturowania,
  • moduł CRM,
  • systemy do zarządzania gospodarką magazynową,
  • prowadzenie ewidencji czasu pracy
  • wprowadzenie e-paragonów (szczególnie jeśli zamierzasz prowadzić np. tylko sklep internetowy) 

Sprawdź również nasz artykuł: Przydatne programy do prowadzenia firmy

 

Założenie własnej działalności - to nie takie trudne

Założenie własnej działalności gospodarczej wcale nie jest takie trudne. Kluczem do sukcesu jest dokładne zaplanowanie i przemyślane podejście do każdego etapu tego procesu oraz skrupulatne wypełnienie wszystkich potrzebnych dokumentów. W razie wątpliwości warto skorzystać z profesjonalnych porad księgowych i prawniczych, aby uniknąć niepotrzebnych problemów już na samym początku drogi do własnego biznesu. 

Przeczytaj również: Dofinansowanie na rozpoczęcie działalności gospodarczej - skąd pozyskać pieniądze?

Jeśli zastanawiasz się nad założeniem lub rozwojem swojej działalności sprawdź również przydatne usługi z zakresu administracji, finansów, marketingu lub IT

4.8/5 - (36 votes)